Direktlänk till inlägg 30 oktober 2012

Dansk rågbröd som innehåller öl! Tanskalaista ruisleipää, joka sisältää olutta!

Av Anne - 30 oktober 2012 08:49

          

Jag älskar dansk rågbröd! Min svärfar är dansk och även fast jag till honom påstår att det finska rågbrödet är bättre så stämmer det egentligen inte :) Jag gillar alla frön i det danska brödet. Det var lite spännande att ha i öl, brödet blev lite mer kryddigt. Jag använde Kung Markattas ekologiska mörka öl. Det här brödet är väldigt lättbakat (om du jämför med många andra recept) men tar lite tid att bli klart, men du kan inte misslyckas med detta. Det är värt tiden, för att det är extra lyxigt att få äta sitt eget bröd på morgonen!

Rakastan tanskalaista ruisleipää! Appi-isäni on tanskalainen ja vaikka hänelle väitän, että suomalainen ruisleipä on parempaa niin ei se oikeasti pidä paikkaansa :) Pidän kaikista siemenistä tanskalaisessa leivässä. Oli aika jännä juttu kokeilla oluen sekoittamista leipään, se antoi leivälle lisää makua. Tämä leipä on todella helppo leipoa (jos vertaat moniin muihin resepteihin) , mutta kestää hieman valmistua. Et voi epäonnistua tämän kanssa. Sitäpaitsi se on mielestäni ihanaa luksusta saada syödä omatekemää leipää aamulla.


Du behöver/ Tarvitset

25 g jäst/ 25 gr hiivaa

2, 5 dl mörkt öl / 2,5 dl tummaa olutta

3/4 dl sirap/ 3/4 dl siirappia

5 dl grovt rågmjöl/ 5 dl karkeaa ruisjauhoa

2,5 dl vetemjöl special/ 2,5 dl erikoisvehnäjauhoja


Skållning

2 dl rågkross/ 2 dl murskattua ruista

2 dl solrosfrön/ 2 dl auringonkukansiemeniä

0,5 dl linfrön/ 0,5 dl pellavansiemeniä

1 msk salt/ 1 rkl suolaa

3 dl vatten/ 3 dl vettä

     

Blanda alla torra ingredienser till skållningen. Koka upp vattnet och häll det över skållningen. Dra över en plastfolie och låt den stå i en timme. Smula jästen och lös den i ölet. Blanda vätskan med skållningen. Rör i sirap, rågmjöl och vetemjöl. Blanda noga. Fyll en smord 1, 5 liters bakform med degen. Låt stå i 30 minuter.

Sätt under på 250 grader under tiden. Sätt in formen i ugnen och sänk samtidigt värmen till 190 grader. Grädda i ugnen i 1,5 timme. Brödet smakar allra bäst dagen efter då alla smaker har fått sätta sig!


Sekoita kaikki kuivat aineet keskenään, jotka ovat "skållning"-otsikon alla. Keitä vesi ja kaada se aineiden päälle. Laita muovikelmu päälle ja anna taikinan turvota 1 tunnin. Murenna hiiva olueeseen. Sekoita neste kuivien aineiden joukkoon. Sekoita mukaan siirappi, ruisjauhot ja vehnäjauhot. Sekoita kunnolla. Täytä voideltu 1,5 litran vuoka taikinalla ja anna seistä 30 minuuttia.

Laita uuni samalla lämpeämään 250 asteeseen. Laita vuoka uuniin ja laske lämpö 190 asteeseen. Paista uunissa 1,5 tuntia. Leipä maistuu parhaimmalta päivä leipomisen jälkeen kun maut ovat asettuneet!


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anne - 1 november 2012 23:41

Min nya bloggadress är / Uusi blogiosoitteeni on: http://milkfreedelicious.blogspot.se/ ...

Av Anne - 29 oktober 2012 14:55


  När jag fick min mjölkproteinallergi så trodde jag att jag inte kunde äta så många goda rätter längre. Man fick lite "panik"- vad ska jag äta? Vad ska jag laga? En av de rätterna som jag kände jag saknade extra mycket var en härlig pastarätt med...

Av Anne - 27 oktober 2012 10:35

   Den här pajen är en mix av sött och en aning syrligt. En lyckad kombination och inte för sött! Tämä piirakka on sekoitus makeaa ja hieman kirpeää. Onnistunut yhdistelmä eikä liian makeaa! Du behöver/ Tarvitset 200 g veg. margarin /20...

Av Anne - 26 oktober 2012 12:27


  Ska du ha fredagsmys ikväll med tacos? Här får du recept på världens godaste cuacamole (enligt mig såklart). Perjantai-illan viettoon sopivat tacot! Tässä saat reseptin maailman parhaaseen cuacamoleen (omasta mielestäni tietenkin). Du beh...

Av Anne - 24 oktober 2012 20:13

                    Idag var jag sugen på att baka eget bröd. Jag älskar oliver så jag ville testa att göra olivbröd, men provade att ha i även soltorkade tomater. Detta blev helt otroligt gott! Jag rekommenderar att testa detta! Varning för att ...

Presentation


Jag älskar att baka och laga mat, precis som många andra. Jag har dock en speciell utmaning- allt jag lagar och bakar måste vara helt och hållet utan mjölkprodukter pga min allergi. Rakastan leipoa ja laittaa ruokaa kuten moni muukin. Minulla on kuitenkin

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22 23 24
25
26 27
28
29 30
31
<<<
Oktober 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards