Direktlänk till inlägg 21 oktober 2012

Godaste chockladkakan! Ihanin suklaakakku!

Av Anne - 21 oktober 2012 17:15

       
Den här chockladkakan tycker jag är den godaste. Jag är kanske inte helt objektiv eftersom jag har bakat den själv :) Men prova den så får du se! Om du gillar chockladsmaker så kommer du älska denna. Du kan servera den med lite mjölkfri soyatofuglass till och självklart vanlig vaniljglass till de som inte har intoleranser. Den är så god! Slurps..

Tämä kakku on ihanin suklaakakku mitä olen syönyt. En ehkä ole ihan objektiivinen koska olen leiponut sen itse :) Mutta koita sinäkin! Jos tykkäät suklaasta niin tulet rakastamaan tätä. Voit tarjoilla sitä maidottoman sojatofujäätelön kera ja tietenkin tavallisen vaniljajäätelön kera niille, joilla ei ole mitään intoleransseja. Tämä on todella hyvää! Slurps..

 
Godaste chockladkakan/ Ihanin suklaakakku:
200 g vegetabilisk margarin/ 200g margariinia
4 dl socker/ 4 dl sokeria
4 ägg/ 4 munaa
3 dl mjöl/ 3 dl vehnäjauhoja
1 dl kakao/ 1 dl kaakaojauhetta
1 tsk vaniljsocker/ 1 tl vaniliinisokeria
1 tsk bakpulver/ 1 tl leivinjauhetta
100 g mörk mjölkfri choklad/ 100 gr tummaa maidotonta suklaata

  

Tips! Läs noga innehållsförteckningen när du köper chocklad. Om det står att det kan finnas "spår av mjölk" så är det oftast ingen fara om du inte är väldigt känslig.

Vinkki! Lue tuoteseloste tarkkaan kun ostat suklaata. Jos tuotteessa voi olla "maidon jäännöksiä" niin usein tämä ei ole ongelma, jos et ole todella herkkä.


Detta behöver du till glasyren: / Näitä tuotteita tarvitset kuorrutteeseen:

100 g vegetabilisk margarin/100 gr margariinia

2 dl florsocker/ 2dl tomusokeria

2 tsk vaniljsocker/ 2tl vaniliinisokeria

0,5 dl kakaopulver/ 0,5 dl kaakaojauhetta

70 g mörk mjölkfri chocklad/ 70 gr tummaa maidotonta suklaata

rostade mandlar till dekorering/ paahdettuja manteleita koristeluun

 

Vispa margarin och socker krämigt. Vispa ner ett ägg i taget. Blanda mjöl, kakao, vaniljsocker och bakpulver. Rör ner det i smeten. Smält chokladen i vattenbad och rör till sist ner den. Häll smeten i en smord och bröad form på ca 20 cm. Grädda i 175 gr i nedre delen av ugnen i 35 min. Ta ut kakan och låt den svalna ordentligt. Vispaa margariini ja sokeri pehmeäksi. Vispaa muna kerrallaan taikinan joukkoon. Sekoita jauhot, kaakao, vaniliinisokeri ja leivinjauhe ja sekoita tämä taikinaan. Sulata suklaa kattilassa kiehuvan veden päällä ja sekoita tämä taikinan joukkoon viimeiseksi. Laita taikina voideltuun ja korppujauhottuun vuokaan, joka on n. 20 cm. Paista uunin alatasolla 175 asteessa n. 35 minuuttia ja anna jäähtyä kunnolla.

Glasyr/Kuorrute: Rör rumsvarmt margarin, florsocker, vaniljsocker och kakaopulver luftigt. Smält chocklad i vattenbad och tillsätt den sist. Bre över glasyren över den svallna kakan och dekorera med mandlar. Sätt kakan i kylen i några timmar innan servering. Milkfree and delicious! Sekoita huoneenlämpöinen margariini, tomusokeri , vaniliinisokeri ja kaakaojauhe toistensa kanssa. Sulata suklaa ja lisää muiden aineiden joukkoon. Levitä kuorrute jäähtyneen kakun päälle ja koristele manteleilla. Laita jääkaappiin muutamaksi tunniksi ennen tarjoilua. Milkfree and delicious!  

     

 
 
M

M

21 oktober 2012 18:52

Åh, vad häftigt med en "allergi-blogg". Har själv inga allergier eller intoleranser, men har många vänner och släktingar som både frivilligt och ofrivilligt inte äter vissa saker.
Det är inte helt lätt att hitta recept alla gånger, så det här är verkligen ett välkommet inslag!

http://www.learningbydoing.bloggplatsen.se

Anne

21 oktober 2012 19:08

Tack för din kommentar "M". Jag hoppas jag kan vara till inspiration till de som har allergi :) Må gott!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anne - 1 november 2012 23:41

Min nya bloggadress är / Uusi blogiosoitteeni on: http://milkfreedelicious.blogspot.se/ ...

Av Anne - 30 oktober 2012 08:49

           Jag älskar dansk rågbröd! Min svärfar är dansk och även fast jag till honom påstår att det finska rågbrödet är bättre så stämmer det egentligen inte :) Jag gillar alla frön i det danska brödet. Det var lite spännande att ha i öl, brödet...

Av Anne - 29 oktober 2012 14:55


  När jag fick min mjölkproteinallergi så trodde jag att jag inte kunde äta så många goda rätter längre. Man fick lite "panik"- vad ska jag äta? Vad ska jag laga? En av de rätterna som jag kände jag saknade extra mycket var en härlig pastarätt med...

Av Anne - 27 oktober 2012 10:35

   Den här pajen är en mix av sött och en aning syrligt. En lyckad kombination och inte för sött! Tämä piirakka on sekoitus makeaa ja hieman kirpeää. Onnistunut yhdistelmä eikä liian makeaa! Du behöver/ Tarvitset 200 g veg. margarin /20...

Av Anne - 26 oktober 2012 12:27


  Ska du ha fredagsmys ikväll med tacos? Här får du recept på världens godaste cuacamole (enligt mig såklart). Perjantai-illan viettoon sopivat tacot! Tässä saat reseptin maailman parhaaseen cuacamoleen (omasta mielestäni tietenkin). Du beh...

Presentation


Jag älskar att baka och laga mat, precis som många andra. Jag har dock en speciell utmaning- allt jag lagar och bakar måste vara helt och hållet utan mjölkprodukter pga min allergi. Rakastan leipoa ja laittaa ruokaa kuten moni muukin. Minulla on kuitenkin

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22 23 24
25
26 27
28
29 30
31
<<<
Oktober 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards