Direktlänk till inlägg 21 oktober 2012

Premiärinlägg, ensimmäinen blogaus...

Av Anne - 21 oktober 2012 17:11

 

Jag har mjölkallergi. Nej, jag är inte laktosintolerant! Det trodde du säkert- det gör alla andra också. Nej. Mjölkallergiker är man då man inte alls tål mjölkprodukter. Laktosintolerant är man då man inte tål mjölksockret. Laktosintolerans innebär att tunntarmen har en nedsatt förmåga att ta upp mjölksocker, laktos. Detta kan man lösa genom att man bryter ned mjölksockret i fabriken och då kan en laktosintolerant person konsumera laktosfria produkter men alltså fortfarande använda mjölkprodukter. Det kan man inte göra om man är mjölkproteinallergiker, för att man är allergisk mot självaste proteinet. Det är då det blir en större utmaning att laga mat och baka goda kakor, och detta märkte jag då jag för 3 år sedan fick denna "sjukdom". Men man lär sig hitta olika sätt att laga och baka, och det gillar jag. Jag gillar det så mycket att jag vill hjälpa andra förstå sig bättre på "sjukdomen" eller intoleransen som jag hellre kallar det för och öka kunskapen om hur man faktiskt kan göra goda saker helt utan mjölkprodukter. Jag är finsk och bor i Sverige, och kommer blogga både på svenska och finska i fortsättningen. Yo, hoppas du hittar något att inspireras av till det mjölkfria köket!


Minulla on maitoallergia. Ei, en ole laktoosi-intolerantti! Luulit varmasti sen olevan sama asia- niin kaikki muutkin tekevät. Ei. Maitoallergikko on henkilö, joka ei ollenkaan siedä maitotuotteita. Laktoosi-intolerantti on silloin kun ei siedä maitosokeria. Laktoosi-intoleranssi tarkoittaa, että ohutsuolen kyky käsitellä maitosokeria, laktoosia, on vajavainen tai täysin poissa. Tämän ongelman voi ratkaista sillä, että tehtaassa maitosokeri koneellisesti hajoitetaan valmiiksi, jonka jälkeen laktoosi-intolerantti henkilö voi käyttää laktoosittomia tuotteita ja siis yhä käyttää maitotuotteita. Tätä ei maitoallerginen ihminen voi tehdä, koska hän on allerginen itse maidossa olevalle proteiinille. Tämä tuottaakin haasteita ruoan laitolle ja hyvien leivosten tekemiselle. Huomasin tämän 3 vuotta sitten, kun sain tämän "sairauden". Mutta on mahdollista löytää vaihtoehtoja ruoanlaitolle ja leipomiselle ja tykkään tästä. Pidän siitä niin paljon, että haluan auttaa muita ihmisiä ymmärtämään tätä "sairautta" tai intoleranssia, joksi tätä mieluummin kutsun ja lisätä tietoa siitä kuinka hyviä suuhunlaitettavia oikeasti voi tehdä ilman maitotuotteita. Olen suomalainen ja asun Ruotsissa, tuleen bloggaamaan sekä ruotsiksi että suomeksi jatkossa. Yo, toivottavasti löydät jotain mistä on inspiraatiota maidottomaan keittiöön!

  

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anne - 1 november 2012 23:41

Min nya bloggadress är / Uusi blogiosoitteeni on: http://milkfreedelicious.blogspot.se/ ...

Av Anne - 30 oktober 2012 08:49

           Jag älskar dansk rågbröd! Min svärfar är dansk och även fast jag till honom påstår att det finska rågbrödet är bättre så stämmer det egentligen inte :) Jag gillar alla frön i det danska brödet. Det var lite spännande att ha i öl, brödet...

Av Anne - 29 oktober 2012 14:55


  När jag fick min mjölkproteinallergi så trodde jag att jag inte kunde äta så många goda rätter längre. Man fick lite "panik"- vad ska jag äta? Vad ska jag laga? En av de rätterna som jag kände jag saknade extra mycket var en härlig pastarätt med...

Av Anne - 27 oktober 2012 10:35

   Den här pajen är en mix av sött och en aning syrligt. En lyckad kombination och inte för sött! Tämä piirakka on sekoitus makeaa ja hieman kirpeää. Onnistunut yhdistelmä eikä liian makeaa! Du behöver/ Tarvitset 200 g veg. margarin /20...

Av Anne - 26 oktober 2012 12:27


  Ska du ha fredagsmys ikväll med tacos? Här får du recept på världens godaste cuacamole (enligt mig såklart). Perjantai-illan viettoon sopivat tacot! Tässä saat reseptin maailman parhaaseen cuacamoleen (omasta mielestäni tietenkin). Du beh...

Presentation


Jag älskar att baka och laga mat, precis som många andra. Jag har dock en speciell utmaning- allt jag lagar och bakar måste vara helt och hållet utan mjölkprodukter pga min allergi. Rakastan leipoa ja laittaa ruokaa kuten moni muukin. Minulla on kuitenkin

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22 23 24
25
26 27
28
29 30
31
<<<
Oktober 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards