Direktlänk till inlägg 22 oktober 2012

Babyshower och marsipanfigurer.. Babyshower ja marsipaaniolentoja..

Av Anne - 22 oktober 2012 13:30

 

För ett tag sen var jag med och anordnade en babyshower åt en av mina bästa vänner. Det var riktigt kul och äntligen en anledning att pyssla ordentligt. Jag fick äran att baka tårtan och ville lägga lite extra mycket kärlek i den. Jag har velat testa att göra marsipanfigurer men visste inte hur man gör. Men nu tyckte jag att jag hade en anledning att leka lite med det. Jag beställde lite rosa marsipan från http://www.strosselannat.se/ och köpte vanlig vit marsipan från mataffären. Jag visste inte exakt vad jag ville göra så jag testade att göra en bebis och en kanin också men tyckte till slut att den här nallen blev finast. Vad tycker du? Inspiration fick jag av en rosa nalle som jag hade köpt till en blöjtårta. Marsipan är jättebra att använda i bakningen också om man är mjölkallergiker. I Finland har vi oftast alltid gräddtårtor och jag tycker att en gräddtårta blir inte så rolig om man måste använda havregrädde. Därför tycker jag att man kan göra en väldigt god tårta med massa gott i och täcka över den med marsipan. Det är ett mjölkfritt och vackert alternativ!

Vähän aikaa sitten olin yhdessä muiden ystävien kanssa järjestämässä babyshoweria yhdelle parhaimmista ystävistämme. Se oli oikein hauskaa ja syy askarteluun. Sain kunnian leipoa kakun ja halusin laittaa tähän hieman extrapaljon rakkutta. Olen aina halunnut testata marsipaaniolentojen tekoa, mutta en tiennyt miten niitä tehdään. Mutta nyt minulla oli vihdoin testata. Tilasin vaaleanpunaista marsipaania täältä http://www.strosselannat.se/  ja ostin tavallista valkoista marsipaania ruokakaupasta. En oikein tiennyt mitä halusin tehdä niin testasin tehdä vauvan ja kanin mutta päädyin viimein nalleen koska minusta se oli kaikkein parhaiten onnistunein. Mitä mieltä sinä olet? Inspiraation roosan nallen tekoon sain nallesta, jonka olin ostanut vaippakakun tekoon.  Marsipaania on hyvä käyttää leivonnassa jos on maitoallergikko. Suomessahan yleensä kakut ovat kermakakkuja, mutta mielestäni kakusta ei tule kovinkaan hauska jos täytyy käyttää kaurakermaa. Siksi mielestäni kannattaa tehdä ihana kakku ihanilla täytteillä ja peitellä se marsipaanilla. Se on maidoton ja kaunis vaihtoehto!


Här är en bebis som jag gjorde samt kaninen.  Det är ganska enkelt att leka med marsipan- det är bara eg. fantasin som sätter begränsningar. Man kan limma på delarna i varandra genom att blöta marsipanet med lite vatten eller använda t.ex kristyr (köp i affären eller gör själv). Huvudet sätter jag fast på kroppen med en liten bit av spaghetti för att huvudet blir så pass tungt att den limmas inte fast annars. Ögonen har jag målat med en penna med ätbar färg. Jag tycker att det bästa är att man tittar på en figur och försöker härma på den, så får man lite hjälp på vägen. Testa du också- det är jättekul! Tässä on vauva, ja kaniini jonka tein. Se on aika helppoa leikkiä marsipaanilla- se on oikeastaan vaan oma fantasia, joka rajoittaa. Osat toisiinsa voi liimata niin, että kastelee liimattavaa osaa vedellä niin se tarttuu tai vaihtoehtoisesti käyttää vaikkapa kaupasta ostettavaa valmista tomusokerikuorrutetta (tai voithan tehdä sen itsekin). Pään olen laittanut kiinni pienellä palalla spaghettia, koska se on niin painava, että ei vain liimaten pysy. Silmät olen maalannut kynällä jossa on syötävää väriä. Mielestäni paras keino luoda on se, että katsoo mallia jostain olennosta ja matkii sitä. Testaa sinäkin- se on tosi hauskaa!

          


En annan kul sak som dock inte är ätbar: En blöjtårta! Det passar som present och dekoration till babyshowerbordet. Här ser ni bilden på blöjtårtan som jag gjorde. Jag använde ca 80 blöjor. Man rullar en blöja i taget ganska tajt och lägger ett gummiband på varje rulle. Till första våning kan du använda t.ex 44 blöjor, nästa 26 och sista 8. Sedan när man har ett lager färdigt sätter man först ett stort gummiband runt hela våningen så att den håller ihop och sedan ett satinband eller motsvarande för att dekorera. Alla våningar håller man ihop så att man tär genom en grillpinne genom hela tårtan, från översta lagret och neråt.  Sedan kan man dekorera tårtan med små presenter, t.ex jag hade små strumpor, en nappflaska, 2 nappar och en nalle. Yksi hauska juttu, joka ei toki ole syötävä: Vaippakakku! Sopii lahjaksi sekä koristeeksi babyshowerpöytään. Tässä näette kuvan vaippakakusta. Luulen, että käytin n. 80 vaippaa. Vaipat rullataan tiukaksi rullaksi yksi kerrallaan ja sidotaan kumilenkillä. Ensimmäiseen kerrokseen käytin n. 44 vaippaa, seuraavaan 26, ja viimeiseen 8 vaippaa.  Kun jokainen "kerros" on valmis ne sidotaan ensin isolla kumilenkillä ja sen jälkeen koristellaan esim. satiininauhalla. Kaikki kolme kerrosta pysyy yhdessä jos niiden läpi vie pitkän grillitikun ylemmästä kerroksesta alempaan. Sitten kakun voi koristella pienillä lahjoilla, esim. minulla oli pienet sukat, tuttipullo, 2 tuttia ja nalle.

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anne - 1 november 2012 23:41

Min nya bloggadress är / Uusi blogiosoitteeni on: http://milkfreedelicious.blogspot.se/ ...

Av Anne - 30 oktober 2012 08:49

           Jag älskar dansk rågbröd! Min svärfar är dansk och även fast jag till honom påstår att det finska rågbrödet är bättre så stämmer det egentligen inte :) Jag gillar alla frön i det danska brödet. Det var lite spännande att ha i öl, brödet...

Av Anne - 29 oktober 2012 14:55


  När jag fick min mjölkproteinallergi så trodde jag att jag inte kunde äta så många goda rätter längre. Man fick lite "panik"- vad ska jag äta? Vad ska jag laga? En av de rätterna som jag kände jag saknade extra mycket var en härlig pastarätt med...

Av Anne - 27 oktober 2012 10:35

   Den här pajen är en mix av sött och en aning syrligt. En lyckad kombination och inte för sött! Tämä piirakka on sekoitus makeaa ja hieman kirpeää. Onnistunut yhdistelmä eikä liian makeaa! Du behöver/ Tarvitset 200 g veg. margarin /20...

Av Anne - 26 oktober 2012 12:27


  Ska du ha fredagsmys ikväll med tacos? Här får du recept på världens godaste cuacamole (enligt mig såklart). Perjantai-illan viettoon sopivat tacot! Tässä saat reseptin maailman parhaaseen cuacamoleen (omasta mielestäni tietenkin). Du beh...

Presentation


Jag älskar att baka och laga mat, precis som många andra. Jag har dock en speciell utmaning- allt jag lagar och bakar måste vara helt och hållet utan mjölkprodukter pga min allergi. Rakastan leipoa ja laittaa ruokaa kuten moni muukin. Minulla on kuitenkin

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22 23 24
25
26 27
28
29 30
31
<<<
Oktober 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards