Direktlänk till inlägg 29 oktober 2012

Mjölkfri kycklingpasta med champinjoner och ett glas Chardonnay! Maidoton kanapasta herkkusienillä, ja lasi Chardonnayta!

Av Anne - 29 oktober 2012 14:55

 

När jag fick min mjölkproteinallergi så trodde jag att jag inte kunde äta så många goda rätter längre. Man fick lite "panik"- vad ska jag äta? Vad ska jag laga? En av de rätterna som jag kände jag saknade extra mycket var en härlig pastarätt med ett glas vitt vin till. Men allt går att göra utan mjölk (nästan allt)- det är oftast bara kunskapen som saknas.  Här vill jag dela med mig en supergod pastarätt som du antingen kan göra mjölkfri eller så klart vanligt, den är god hursomhelst.

Kun sain maitoproteiiniallergiani niin luulin, että on todella hankalaa laittaa hyvää ruokaa jatkossa. Sain pienoisen "paniikin"- mitä syödä? Mitä ruokaa laittaa? Yksi niistä aterioista, joita tunsin, että tulen kaipaamaan oli ihana pasta-ateria hyvän valkoviinin kera. Mutta kaikki onnistuu tehdä ilman maitoa (melkein)- se on oikeastaan vaan tiedonpuute, joka on ongelma. Jaan tässä teillekin yhden hyvän pastareseptin, jonka voi joko tehdä maidottomana tai sitten tavallisesti tietenkin, se on ihan yhtä hyvää jokatapauksessa.


Du behöver/ Tarvitset

250 g penne pasta /250 gr penne pastaa

300 g kycklingfile/ 300 g kanafilettä

8 stora champinjoner/ 8 isoa herkkusientä

0,5 purjolök/ 0,5 purjosipulia

0,5 gul lök/ 0,5 sipulia

2 klyftor vitlök/ 2 valkosipulinkynttä

4 msk olivolja/ 4 rkl oliiviöljyä

2 msk mjöl/ 2 rkl jauhoja

4 dl Carlshamns havregrädde Gott i Maten (eller om du tål mjölkprodukter så kan du ta 4 dl vanlig grädde)/ 4 dl Carlshamn kaurakermaa tai vastaavaa (tai jos siedät maitotuotteita niin 4dl tavallista kermaa)

2 tsk ljus japansk soja/ 2 tl vaaleaa japanilaista sojjaa

0,5 citron (saft)/0,5 sitruunaa

salt och svartpeppar/ suolaa ja mustapippuria


Koka upp pastan. Skiva champinjonerna och löken, lägg de i en kastrull och fräs de med lite olivolja och vitlök i. Tillsätt mjöl och rör runt. Tillsätt grädden och koka några minuter- rör då och då. Stek kycklingfilén i bitar, salta och peppra. Lägg över kycklingen i pastasåsen och koka i några minuter. Smaka av pastasåsen med salt, soja, svartpeppar och citronsaft. Jag tycker att citronsaften är väldigt viktig i den här rätten, den ger mycket smak så var inte blyg med detta. Blanda sist i pastan.

Servera med t.ex tomatsallad med rödlök, blandat med olivolja och balsamvinäger samt ett glas vitt vin.


Keitä pasta. Paloittele herkkusienet ja sipuli, laita ne kattilaan ja paista oliiviöljyssä ja valkosipulissa. Lisää jauhot ja sekoita. Lisää kerma ja keitä muutama minuutti- sekoita silloin tällöin. Ruskista kana paloina, suolaa ja pippuroi. Laita kana pastakastikkeeseen ja keitä muutama minuutti. Mausta pastakastike suolalla, sojalla, mustapippurilla ja sitruunanmehulla. Mielestäni sitruunanmehu on tässä ateriassa tärkeä, se antaa paljon makua joten älä ole turhan varovainen. Sekoita viimeiseksi pasta kastikkeeseen.

Tarjoile esim. tomaattisalaatin kera, jossa on punasipulia, oliiviöljyä sekä balsamiviinietikkaa. Älä unohda myöskään lasia valkoviiniä!


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anne - 1 november 2012 23:41

Min nya bloggadress är / Uusi blogiosoitteeni on: http://milkfreedelicious.blogspot.se/ ...

Av Anne - 30 oktober 2012 08:49

           Jag älskar dansk rågbröd! Min svärfar är dansk och även fast jag till honom påstår att det finska rågbrödet är bättre så stämmer det egentligen inte :) Jag gillar alla frön i det danska brödet. Det var lite spännande att ha i öl, brödet...

Av Anne - 27 oktober 2012 10:35

   Den här pajen är en mix av sött och en aning syrligt. En lyckad kombination och inte för sött! Tämä piirakka on sekoitus makeaa ja hieman kirpeää. Onnistunut yhdistelmä eikä liian makeaa! Du behöver/ Tarvitset 200 g veg. margarin /20...

Av Anne - 26 oktober 2012 12:27


  Ska du ha fredagsmys ikväll med tacos? Här får du recept på världens godaste cuacamole (enligt mig såklart). Perjantai-illan viettoon sopivat tacot! Tässä saat reseptin maailman parhaaseen cuacamoleen (omasta mielestäni tietenkin). Du beh...

Av Anne - 24 oktober 2012 20:13

                    Idag var jag sugen på att baka eget bröd. Jag älskar oliver så jag ville testa att göra olivbröd, men provade att ha i även soltorkade tomater. Detta blev helt otroligt gott! Jag rekommenderar att testa detta! Varning för att ...

Presentation


Jag älskar att baka och laga mat, precis som många andra. Jag har dock en speciell utmaning- allt jag lagar och bakar måste vara helt och hållet utan mjölkprodukter pga min allergi. Rakastan leipoa ja laittaa ruokaa kuten moni muukin. Minulla on kuitenkin

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22 23 24
25
26 27
28
29 30
31
<<<
Oktober 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards